CiteULike is a free online bibliography manager. Register and you can start organising your references online.
Tags

The role of vitamin D deficiency and osteoporosis in breast cancer.

by: Abdulbari Bener, Hanadi R. El Ayoubi
International journal of rheumatic diseases, Vol. 15, No. 6. (December 2012), pp. 554-561, doi:10.1111/1756-185x.12017  Key: citeulike:11861324

Formatted Citation


Show HTML

Likes (beta)

This copy of the article hasn't been liked by anyone yet.

View FullText article


Abstract

Epidemiological studies suggest an association between vitamin D and calcium intake and breast cancer. The aim of this study was to determine the association of breast cancer with vitamin D deficiency and osteoporosis according to menopausal status and to examine vitamin D and bone mineral density (BMD) levels in breast cancer patients. This was an observational cohort hospital-based study. It included 635 patients with breast cancer. Socio-demographic information, type of consanguinity, menopause status, medical history, lifestyle habits, dietary intake, BMD measurements and vitamin D levels were collected. Descriptive and univariate analyses were performed. Of the studied patients, 36.1% were Qataris, 63.9% non-Qatari Arabs, 40% premenopausal women, 20.9% university graduates and 37.2% housewives. Overall, 31.8% of breast cancer women were affected with osteopenia/osteoporosis. Vitamin D deficiency (10.7% vs. 7.9%) and severe vitamin D insufficiency (39.2% vs. 32.5%) were higher in postmenopausal women than premenopausal women (P < 0.001). Low physical activity (< 30 min/day) was observed among vitamin D deficient (46.8%) and osteoporotic (45%) women. Dietary intake of vitamin D was significantly lower in vitamin D deficient women; these included dairy products (33.1%), milk (38.6%), seafood (39.6%), (P < 0.001) and for osteoporotic women, dairy products (46%), calcium (21.3%), milk (36.1%), yoghurt (37.6%), cheese (37.6%) and sea food (34.7%) (P < 0.001). The present study findings revealed a high prevalence of vitamin D deficiency and osteoporosis in breast cancer patients. Also, the dietary intake of vitamin D and calcium was significantly lower in breast cancer women. © 2012 The Authors International Journal of Rheumatic Diseases © 2012 Asia Pacific League of Associations for Rheumatology and Wiley Publishing Asia Pty Ltd.


KGelling's tags for this article

Citations (CiTO)

No CiTO relationships defined

Xnote Notes for this article (1 public)


X There are no reviews yet

X Find related articles with these CiteULike tags

X Posting History


X Export records

Privacy Statement | Terms & Conditions
CiteULike organises scholarly (or academic) papers or literature and provides bibliographic (which means it makes bibliographies) for universities and higher education establishments. It helps undergraduates and postgraduates. People studying for PhDs or in postdoctoral (postdoc) positions. The service is similar in scope to EndNote or RefWorks or any other reference manager like BibTeX, but it is a social bookmarking service for scientists and humanities researchers.